Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) zachęca do korzystania z e-usług oraz kontaktu z poprzez e-PUAP i infolinie:
- wnioski o rejestrację, aktualizację danych osoby fizycznej mogą Państwo składać elektronicznie przy użyciu profilu zaufanego lub podpisu kwalifikowanego – www.puesc.gov.pl (link otwiera nowe okno w serwisie zewnętrznym),
- upoważnienia i inne dokumenty można przesyłać elektronicznie (podpisane elektronicznie przez mocodawcę) lub za pośrednictwem Poczty Polskiej,
- obsługa nadania numeru EORI w trybie pilnym pozostaje na dotychczasowych zasadach.
Spis treści
Informacje podstawowe
Sprawy realizowane w Wydziale Centralna Rejestracja
Wydział obsługuje wnioski składane w ramach usługi Rejestracji, w tym:
- nadanie numeru EORI,
- nadanie statusu zarejestrowanego eksportera i nadanie numeru REX,
- wpisanie firmy do Centralnego Rejestru Podmiotów Akcyzowych – CRPA),
na portalu PUESC (link otwiera nowe okno w serwisie zewnętrznym) - STREFA KLIENTA KAS.
Rodzaje wniosków
Założenie konta na PUESC wiąże się z rejestracją osoby fizycznej i nadaniem jej unikalnego numeru IDSISC.
Posiadacz aktywnego konta może złożyć wniosek:
- WRR0002 Aktualizacja danych osoby [SZPROT] (link otwiera nowe okno w serwisie zewnętrznym)
- WRR0003 Dezaktywacja danych osoby [SZPROT] (link otwiera nowe okno w serwisie zewnętrznym)
- WRP0001 Rejestracja danych firmy [SZPROT] (link otwiera nowe okno w serwisie zewnętrznym)
- WRP0002 Aktualizacja danych firmy [SZPROT] (link otwiera nowe okno w serwisie zewnętrznym)
- WRP0003 Dezaktywacja danych firmy [SZPROT] (link otwiera nowe okno w serwisie zewnętrznym)
- WPE0001 Rejestracja aktualizacja reprezentacji firmy [SZPROT] (link otwiera nowe okno w serwisie zewnętrznym)
- WREX0001 Status zarejestrowanego eksportera [SZPROT] (link otwiera nowe okno w serwisie zewnętrznym)
Wnioski można składać tylko w formie elektronicznej, podpisując je:
- kwalifikowanym podpisem elektronicznym,
- podpisem zaufanym składanym za pomocą profilu zaufanego, lub
- zaawansowanym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą certyfikatu celnego.
Wniosek wypełniony w trakcie zakładania konta można wysłać bez podpisu. Jednak w takim przypadku osoba fizyczna posiada podstawowy zakres dostępu do portalu PUESC. W każdej chwili posiadacz konta może wystąpić o rozszerzony zakres uprawnień poprzez:
- okazanie dowodu osobistego w najbliższym organie celnym (urząd celno-skarbowy, delegatura UCS, oddział celny), lub
- złożenie elektronicznego wniosku WRR0002 Aktualizacja danych osoby [SZPROT] i podpisanie go podpisem kwalifikowanym lub profilem zaufanym, lub
- złożenie elektronicznego wniosku WRR0002 Aktualizacja danych osoby [SZPROT] bez podpisu i okazanie dowodu osobistego w najbliższym organie celnym (urząd celno-skarbowy, delegatura UCS, oddział celny).
Instrukcje:
- Instrukcja uzyskania numeru EORI (link otwiera nowe okno w serwisie zewnętrznym).
- Instrukcja uzyskania wpisu do CRPA (link otwiera nowe okno w serwisie zewnętrznym).
- Instrukcja uzyskania statusu zarejestrowanego eksportera REX (link otwiera nowe okno w serwisie zewnętrznym).
Składane dokumenty
Dokumenty wymagane do wniosku o:
- rejestrację podmiotu, w tym nadanie numeru EORI – wymagane są tylko dokumenty rejestrowe dla podmiotu zagranicznego i skan pełnomocnictwa wraz z opłatą skarbową (skany należy tylko załączyć do wniosku). Jeżeli we wniosku zostanie uzupełniona sekcja konta bankowe, kanały komunikacji lub reprezentant wymagane jest złożenie oryginału upoważnienia i potwierdzenie uiszczenia opłaty skarbowej,
- rejestrację podmiotu do CRPA – wymagany jest skan pełnomocnictwa wraz z opłatą skarbową (skany należy tylko załączyć do wniosku). Jeżeli we wniosku zostanie uzupełniona sekcja konta bankowe, kanały komunikacji lub reprezentant wymagane jest złożenie oryginału upoważnienia i potwierdzenie uiszczenia opłaty skarbowej,
- rejestrację reprezentacji w celu nadania uprawnień – wymagany jest oryginał upoważnienia wraz z opłatą skarbową (jeżeli jest wymagana), który można złożyć:
- jako załącznik do wniosku – jeżeli jest to upoważnienie elektroniczne,
- w najbliższym organie celnym lub przesłać do Wydziału Centralna Rejestracja – jeżeli jest to upoważnienie papierowe;
- nadanie statusu zarejestrowanego eksportera w systemie REX – wymagany jest oryginał upoważnienia wraz z opłatą skarbową, jeżeli nie został wcześniej złożony w trakcie rejestracji reprezentacji.
Miejsce składania wniosków
Wnioski elektroniczne składa się poprzez portal PUESC (link otwiera nowe okno w innym serwisie).
Wnioski papierowe o nadanie numeru EORI w trybie pilnym, składane w momencie dokonywania odprawy celnej na granicy, składane są w oddziale celnym, w którym zostanie zgłoszony towar.
Procedura awaryjna – tryb pilnego nadania numeru EORI
W przypadku wystąpienia awarii portalu PUESC lub konieczności uzyskania numeru EORI w momencie zgłaszania towaru do odprawy celnej, można wykorzystać dokument WRP0002 Wniosek o aktualizację danych firmy (plik DOC, 71 KB) i złożyć go w oddziale celnym.
Instrukcje
Wszystkie informacje na temat usług rejestracji opisane są na portalu PUESC w zakładce STREFA KLIENTA KAS (link otwiera się w nowym oknie).
Wytyczne dotyczące nadania numeru REX
Informacje dla Przedsiębiorców ubiegających się o nadanie statusu upoważnionego eksportera w systemie REX znajdują się w dokumencie „REX informacje dla przedsiębiorców" (plik PDF, 274 KB).
Dla zainteresowanych osób dostępna jest możliwość odbycia kursu/szkolenia w formie elektronicznej z tematu: „Zarejestrowany eksporter REX – moduł e-learning". Informacje o kursie znajdują się tutaj (plik PDF, 518 KB).
Kontakt
Numery telefonów
Informacje na temat usługi Rejestracji można uzyskać pod ogólnopolskim numerem telefonu:
+48 22 460 59 70
oraz za pośrednictwem poczty elektronicznej pod adresem:
helpdesk-eclo@mf.gov.pl (link otwiera nowe okno edycji wiadomości w programie do obsługi poczty elektronicznej)
Telefony do Wydziału Centralna Rejestracja w sprawach dotyczących złożonego wniosku są dostępne w godzinach: 8.00 – 14.30:
w sprawach dotyczących złożonego wniosku:
61 658 37 33
61 658 35 32
w sprawach dotyczących statusu zarejestrowanego eksportera REX:
61 658 35 91
Adres poczty elektronicznej
w sprawach dotyczących złożonego wniosku: centralna.rejestracja@mf.gov.pl (link otwiera nowe okno edycji wiadomości w programie do obsługi poczty elektronicznej)
w sprawach dotyczących statusu zarejestrowanego eksportera REX: rex@mf.gov.pl (link otwiera nowe okno edycji wiadomości w programie do obsługi poczty elektronicznej)
Adres korespondencyjny
Izba Administracji Skarbowej w Poznaniu
Wydział Centralna Rejestracja
ul. Smoluchowskiego 1
60-179 Poznań