Wpisanie na listę biegłych skarbowych uwarunkowane jest przepisami ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
- Uprawnienia do oszacowania wartości ruchomości lub prawa majątkowego zobowiązanego mogą być nadane osobie, która:
- korzysta w pełni z praw publicznych,
- posiada:
- dyplom ukończenia wyższej, średniej lub zasadniczej szkoły o profilu technicznym lub artystycznym lub dyplom mistrza, w zawodzie lub kierunku odpowiadającym rodzajowi majątku, którego wartość podlega oszacowaniu,
- opinię właściwego stowarzyszenia, organizacji zawodowej, szkoły wyższej lub innej instytucji stwierdzającej posiadanie przez tę osobę teoretycznych i praktycznych wiadomości w danej gałęzi techniki, sztuki, rzemiosła, a także innych umiejętności niezbędnych do oszacowania wartości majątku.
- Z wnioskiem o nadanie uprawnień do szacowania wartości majątku zobowiązanego kandydat na biegłego skarbowego występuje do dyrektora izby administracji skarbowej.
- Do wniosku dołącza się:
- uwierzytelniony odpis dokumentu oraz opinię, o których mowa w art. 67c § 1 pkt 2 ww. ustawy,
- informację określającą zakres uprawnień, o które kandydat się ubiega,
- dokumenty stwierdzające tożsamość kandydata oraz jego niekaralność,
- opinię zakładu pracy, jeżeli kandydat jest pracownikiem.
- Na postanowienie dyrektora izby administracji skarbowej, odmawiające dokonania wpisu na listę biegłych skarbowych, przysługuje zażalenie.
- Podstawę do podjęcia czynności biegłego skarbowego stanowi wpis kandydata na listę prowadzoną przez izbę administracji skarbowej.
- W prowadzonej przez izbę administracji skarbowej liście biegłych skarbowych uwzględnia się:
- imię i nazwisko biegłego skarbowego i jego adres zamieszkania,
- zakres przyznanych uprawnień,
- termin wpisania na listę,
- wzór uwierzytelnionego podpisu biegłego skarbowego.
- Lista biegłych skarbowych jest dostępna dla zainteresowanych w siedzibie odpowiedniej izby administracji skarbowej.
- Skreślenie z listy biegłych skarbowych następuje:
- na własną prośbę,
- w przypadku:
- pozbawienia praw publicznych lub utraty innych warunków do pełnienia tej funkcji albo stwierdzenia, że z chwilą dokonania wpisu na listę biegły skarbowy warunkom tym nie odpowiadał i nadal nie odpowiada,
- śmierci biegłego skarbowego,
- stwierdzenia nienależytego wykonywania funkcji biegłego skarbowego.
- Na postanowienie dyrektora izby administracji skarbowej w sprawie skreślenia biegłego skarbowego z listy biegłych skarbowych przysługuje zażalenie.
- Biegły skarbowy, wydając opinię, używa tytułu biegłego skarbowego z oznaczeniem izby administracji skarbowej, na listę której został wpisany.
- Biegły skarbowy jest obowiązany niezwłocznie zawiadomić izbę administracji skarbowej o:
- każdej zmianie swojego adresu,
- zamierzonej przerwie w wykonywaniu czynności biegłego skarbowego przez okres dłuższy niż 3 miesiące.
Lista biegłych skarbowych województwa wielkopolskiego jest dostępna dla zainteresowanych w siedzibie Izby Administracji Skarbowej w Poznaniu, ul. Dolna Wilda 80A, 61-501 Poznań, w Dziale Egzekucji Administracyjnej, po uprzednim kontakcie pod numerami telefonów: 61 85 86 054 lub 61 85 86 366.