Korzystaj z e-usług Krajowej Administracji Skarbowej i nie daj się oszustom

Korzystaj z e-usług Krajowej Administracji Skarbowej i nie daj się oszustom

Korzystaj z e-usług Krajowej Administracji Skarbowej i nie daj się oszustom

Zakapturzona osoba na ekranie komputera.
  • W okresie rozliczeń PIT oszuści częściej niż zwykle podszywają się pod urzędy skarbowe, Krajową Administrację Skarbową (KAS), Ministerstwo Finansów i pracowników tych instytucji.
  • Oszuści wysyłają fałszywe wiadomości SMS i e-mail zawierające m. in. linki do stron internetowych, a także dzwonią, próbując wyłudzić informacje lub nakłonić do wykonania płatności.
  • Pracownicy Ministerstwa Finansów ani urzędów skarbowych nie wysyłają takich wiadomości ani nie wykonują tego typu telefonów.
  • Bezpieczne załatwienie spraw podatkowych gwarantują e-usługi KAS takie jak e-Urząd Skarbowy, w którym znajduje się m. in. usługa Twój e-PIT.

„Pamiętajmy, aby być ostrożnym i uważać na oszustów podszywających się pod pracowników urzędów skarbowych, Krajowej Administracji Skarbowej czy Ministerstwa Finansów. Aktywność takich oszustów zwiększa się szczególnie w okresie składania zeznań podatkowych" – podkreśla zastępca Szefa KAS Małgorzata Krok.

„Zachęcam do korzystania z e-usług Krajowej Administracji Skarbowej, które gwarantują podatnikom pełne bezpieczeństwo podczas załatwiania spraw. Za pomocą e-Urzędu Skarbowego, na stronie podatki gov.pl lub w zainstalowanej w telefonie aplikacji e-US można bezpiecznie złożyć wniosek lub deklarację, zapłacić podatek, czy zaktualizować swoje dane" – dodaje wiceminister Małgorzata Krok.

Fałszywe wiadomości SMS lub e-mail

Oszuści wysyłają fałszywe wiadomości SMS lub e-mail, które dotyczą np. zwrotu podatku, konieczności dokonania korekty, aktualizacji danych, powiadomień z urzędu skarbowego. Wiadomości zachęcają do kliknięcia w niebezpieczne linki lub załączniki.

Otwieranie załączników do takich wiadomości, zamieszczonych w nich linków i wysyłanie odpowiedzi do nadawcy, jest niebezpieczne, ponieważ może spowodować zainfekowanie komputera albo przekazanie danych podatnika nieuprawnionym osobom.

Krajowa Administracja Skarbowa nie wysyła tego typu wiadomości. E-maile lub SMS-y wysyłane przez KAS, dotyczące otrzymania pisma w e-Urzędzie Skarbowym (e-US), zawierają wyłącznie informację, że pismo czeka w skrzynce odbiorczej e-US. Takie powiadomienia otrzymują osoby, które wyraziły zgodę na e-korespondencję w e-US. Z e-korespondencji korzysta już ponad 2,5 mln użytkowników e-Urzędu Skarbowego. Pozostali podatnicy dostają dokumenty pocztą tradycyjną.

Podejrzane telefony

Oszuści dzwonią i próbują pozyskać takie informacje jak numer rachunku bankowego, numer PESEL/NIP, numer dowodu osobistego lub inne dane osobowe, loginy i hasła. Zdarza się, że namawiają do zapłaty podatku przez wpłatomat lub za pomocą BLIK.

Pracownicy Krajowej Administracji Skarbowej nie wykonują tego typu telefonów. Nie proszą o dane podatników w celu ich aktualizacji ani nie nakłaniają do dokonania płatności.

Podatnicy nie powinni podawać danych osobowych takich jak PESEL, numer rachunku bankowego, adres zamieszkania w celu aktualizacji. Swoje dane można samodzielnie zaktualizować w e-Urzędzie Skarbowym. Dotychczas użytkownicy e-US zrobili to ponad 981 tys. razy. 

Przestrzegamy również, by nie podawać nikomu danych do logowania do e-Urzędu Skarbowego lub PIN-u do aplikacji e-US.

Co robić w przypadku próby oszustwa?

W przypadku gdy podatnik dostał pismo, które budzi jego wątpliwości lub gdy ktoś zadzwonił i podał się za pracownika urzędu skarbowego, żądając wrażliwych informacji, podatnik powinien zadzwonić i wyjaśnić tą sytuację na infolinii KAS: 22 330 03 30.

Zachęcamy również do korzystania z platformy CERT, która służy do zgłaszania wszelkich incydentów w zakresie cyberbezpieczeństwa.

Komunikaty Ministerstwa Finansów i Krajowej Administracji Skarbowej

Pliki do pobrania